Τάδε έφη γιαγιά…

Ήταν ένα ήσυχο απόγευμα.Καθόμουνα με την γιαγιά μου στην βεράντα κι όπως το συνήθιζε άνοιγε μόνη της ένα θέμα και το εξαντλούσε στις εμμονές της.Όμως αυτό το απόγευμα ήταν διαφορετικό.Την ρώτησα τι θυμάται από τα παλαιά, όπως συνήθιζε να λέει τα περασμένα.

«Τι να σου ειπώ, το μυαλό μου έχει σκονιστεί.Θυμάμαι τη μάνα μου.Η μάνα μου ,η Χρυσούλα, ήταν καλός άνθρωπος.Πως να σου ειπώ, απ’ αυτούς που πηγαίνουν το θεό ψηλα».

Παρατηρώντας πως είχε διαφορετική διάθεση, ποιητική τολμώ να πω, δεν την διέκοψα.

«Τότε, καλή ώρα σαν και τώρα, μαζευόμασταν όλες οι γυναίκες της γειτονιάς σ’ ένα σπίτι και πλέκαμε.Κι όσο πλέκαμε λέγαμε.»

«Τι λέγατε γιαγιά;»

«Α, λέγαμε διάφορα.Λέγαμε τα μυστικά μας, τα παράπονά μας, καλαμπουρίζαμε και τραγουδάγαμε.Μας έπαιρνε η νύχτα, γι’ αυτό το λέγαμε νυχτέρι.»

«Τι τραγουδάγατε γιαγιά;»

«Διάφορα.Εγώ, ας ειπούμε, τραγούδαγα το τραγούδι του παππού σου:

Σαν πας πουλί μου στο Μωριά

σαν πας στην Άγια Λαύρα

Χαιρέτα μας την κλεφτουριά

κι αυτόν τον Κατσαντώνη,

πο’ χει τους κλέφτες του πολλούς

και τους καπεταναίους».

Μου το τραγούδησε κιόλας και κλείνοντας μου είπε:«Αυτές οι κουβέντες για τα παλαιά είναι θρεπτικές, και γι’ αυτόν που τις λέει και γι’ αυτόν που τις ακούει».

Όλα αυτά τα θυμήθηκα με αφορμή τη δημιουργία του ραφείου.Σκέφτηκα πωςίσως τα νυχτέρια να’ ταν μια πρώιμη μορφή συλλογικότητας. Όλοι μαζί, μια γειτονιά «…κι όσο πλέκαμε, λέγαμε».Ένα πρώιμο κοινωνικό ραφείο, ένα κοινωνικό εργαστήριο, μια ευκαιρία να βρεθούμε που στις μέρες μας έχει χαθεί και τη θέση του έχει πάρει η ιδιωτεία κι η απομόνωση.Τα σύγχρονα νυχτέρια γίνονται μπροστά στην οθόνη ενός υπολογιστή ή μιας τηλεόρασης, κατά μόνας, με το ποντίκι ή το τηλεκοντρόλ να έχει γίνει προέκταση του χεριού μας.Ίσως οι παλιοί, ή οι παλαιοί κατά τη γιαγιά, να μας δείχνουν έναν άλλο δρόμο, πιο ανθρώπινο.

Το ραφτάκι.

Σχολιάστε

